Gratis is niet vrijblijvend.


Je kan er niet naast kijken. Het aantal free trials van software voor allerhande toepassingen groeit met de dag. Maar is het gratis uitproberen van software wel zo gratis als men wil laten doorschijnen. En moet gratis wel zo vrijblijvend zijn als het lijkt ?

Ik ben persoonlijk een voorstander van het gratis uitproberen van een softwarepakket. Maar daar zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Het testen kan alleen juist en objectief gebeuren als de gebruiker een degelijke begeleiding en opleiding krijgt en hij dus bereid is te betalen voor deze begeleiding.

Bovendien moet er een engagement zijn van de gebruiker om over het testen te rapporteren. Daar staat tegenover dat de producent van de software de gebruiker toegang moet verlenen tot alle kanalen die hem antwoorden kunnen geven op zijn vragen. In dit stadium moet de tester dezelfde bronnen van informatie hebben als de reguliere gebruiker.

Dus gratis is niet gratis en zeker al niet vrijblijvend. Wie denkt dat een “trial” van software “free” is, heeft het grondig mis. Zowel aan de kant van de aanbieder als aan de kant van de tester zijn er een hele resem kosten verbonden aan deze probeerperiode.

Maak dus de afweging of het wel zinvol is de software in de diepte te testen en stel jezelf bovendien volgende vragen:

* hoeveel tijd zal ik nodig hebben om echt tot een vlotte testing te komen (parameters, configuratie, inlezen data)?
* is het wel veilig om de software te installeren en kan ik die snel en veilig de-installeren ?
* ben ik bereid nu reeds te betalen voor support en opleiding en in welke mate is deze kost niet verloren wanneer ik kies voor de software?
* biedt de testversie voldoende garanties voor levensechte testing en kan ik de verwerkte data achteraf gemakkelijk terug hergebruiken en exporteren?
* ken ik het hele prijskaartje voor ik begin te testen zodat ik niet op oneerlijke manier verplicht word over te gaan tot aankoop (wegens de gemaakte kosten in vorige puntjes?)
* en tenslotte: wordt de verantwoordelijkheid ivm de juiste werking hierdoor niet in mijn schoenen geschoven. Ik had toch alle mogelijkheden om te testen ? Heb ik nog het recht om te protesteren als achteraf blijkt dat de software toch niet geschikt is voor mijn activiteit ?

One response to “Gratis is niet vrijblijvend.”

  1. Persyn Jeroen says :

    Helemaal akkoord! Free trials zijn voor mij goed voor een wat diepgaandere look & feel maar echt in de diepte testen is wat moeilijker. Velen zullen zich echter bij een free trial niet laten begeleiden, maar liever zelf zaken uitzoeken en proberen. Efficiëntie en nuttige tijdsbesteding zijn daarbij vaak zoek…

    Veel hangt natuurlijk af van de functionaliteit van de software en de omvang van de bedrijfsprocessen die de software moeten ondersteunen.

    Leuke post!

    Mvg

    Persyn Jeroen

Geef een reactie

