Gratis is het nieuwe normaal.


Voor niks gaat de zon op en een gratis lunch bestaat niet. En toch kan je er niet om heen. We worden bestookt met gratis app’s en gratis informatie, gratis content, gratis muziek die we streamen van het Internet. Gratis is het nieuwe normaal. Wie wil nog voor iets betalen als je het gratis kan krijgen?

Zo gaat het ook met toepassingen in de Cloud en open source toepassingen die je zo maar download en gebruikt. Terwijl Microsoft verschillende honderden euro’s vraagt voor een licentie voor Office kan je binnen de paar minuten aan de slag met GoogleDocs en het kost je niks.

Wat de meeste uitgevers van “gratis” software denken, is een deel van de koek te kunnen krijgen indien men software gratis weggeeft om er op langere termijn voordeel uit te halen. Dat voordeel halen ze dan uit reclame-inkomsten, uit het promoten van een “professional” versie, enz. Wat echter veel van deze uitgevers vergeten is dat de stap van gratis naar betalend hoe langer hoe groter wordt. Een hele generatie gebruikers ziet software niet langer als iets waar je voor betaalt. Het behoort tot het net, het Internet en dus is het klikken en gebruiken. Zonder kosten, zonder capsones.

De huidige generatie app’s-gebruikers associeert software niet langer met licenties en dure onderhoudscontracten maar ziet het als een onderdeel van hun Internet-gebruik. Software is een verbruiksgoed geworden en daar hoort oppervlakkig gebruik en een lage waardering bij. Men is niet langer trouw aan de toepassing. Duikt er een foutje op, iets wat niet helemaal duidelijk is, een ontbrekende functionaliteit ? De oplossing is: links laten liggen en op zoek gaan naar een nieuwe gelijkaardige gratis toepassing.

En zo komt het dat er voor één toepassing honderden app’s bestaan. Allemaal of meestal gratis. Allemaal gebaseerd op het zelfde idee, de zelfde analyse. Snel gemaakt, snel op het net geplaatst, weinig of geen professionele ondersteuning. Als er al eens een update komt dan gaat het meestal om een lijst met bug-fixes. Allemaal beloven ze productiviteit en verbeterde administratie en samenwerken aan projecten. Hoeveel van deze app’s hebben u werkelijk geholpen. Hoeveel van deze app’s zijn gebaseerd op een jarenlange expertise in een bepaalde sector ?

Vergis u niet. Software moet u niet alleen helpen bij het doen wat u doet, het moet u nieuwe inzichten geven in bepaalde processen, het moet u helpen processen te optimaliseren aan de hand van doordachte, aan de realiteit getoetste functionaliteit. Welke KMO wil zijn werking toevertrouwen aan gratis software? Bij wie gaat u klagen als het niet meer werkt, als de website plots offline gaat ? Wie zegt dat u morgen geen “website not found” krijgt als u docs.google.com intikt in uw browser? Zijn er garanties aan gratis ?

Advertenties

3 responses to “Gratis is het nieuwe normaal.”

  1. Jeroen De Paepe says :

    Interessante post! Voor gratis software lijkt het inderdaad minder van zelfsprekend om dezelfde support en zekerheid te verwachten als bij betalende …
    Het hangt mijn inziens ook van af voor welke toepassingen dergelijke tools gebruikt worden. Met bedrijfskritische processen (bv orderbeheer, financiële transacties, etc.) en gegevens moet ander omgaan als met ondersteunende processen of persoonlijk gebruik!

    • alexdossche says :

      Dank voor je reactie, Jeroen. Goede opmerking inderdaad als je schrijft dat het sterk afhankelijk is van het soort toepassing dat je wenst te gebruiken. Het is inderdaad zo dat bijv ERP heel wat kritischer is dan bijvoorbeeld een tekstverwerkingspakket. Ik heb geprobeerd een idee te formuleren en mss iets te veel uitgegaan van de bedrijfskritische toepassingen.

  2. Glenn D says :

    Mijn inziens is “gratis software” voor bedrijven een illusie.

    In een KMO, waar er meer verantwoordelijkheden per persoon zijn, vind ik het interessanter om risico te delegeren naar een betrouwbare partij. Dit kan zowel een Microsoft zijn, als een ICT tussenpartij die eventueel gratis / open source oplossingen inzet. In beide gevallen betaalt men een partij voor zekerheid, wat de oplossing niet (meer) gratis maakt.

    In een groter bedrijf, of eventueel een KMO toegespitst op ICT toepassingen, kan men kiezen voor meer intern beheerde gratis oplossingen. Bijvoorbeeld een Linux webserver, OpenOffice ipv MS Office, SugarCRM…
    Bij al deze oplossingen dient men er toch rekening mee te houden dat expertise over deze software niet zo wijd verbreid is als de betalende tegenhanger. Dit resulteert in hogere personeels-, opleidings-, research- en onderhoudskosten. Mogelijk ook in verhoogde reactietijden.

    Wederom zijn zo deze oplossingen niet gratis. Het vergt wat onderzoek en simulatie om te beslissen of de wegvallende licentiekosten opwegen tegen verhoogde andere kosten. Ook een HR beleid op maat is aan te bevelen, kennis over de gebruikte oplossingen mag niet vast liggen bij enkele kritische personen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s