Hoe ERP helpt bij communiceren met leveranciers.


We hebben al aangehaald dat CRM onlosmakelijk deel uit maakt van ERP. CRM staat voor Customer Relationship Management maar voor mij ligt de nadruk in ERP te eenzijdig op klanten. Tenslotte vormt ook het beheer van je leveranciers een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering.

Een goed ERP-pakket zal je toelaten om een periodieke evaluatie te maken van de leveranciers. Zo kan je op basis van een aantal statistieken de gemiddelde leveringstermijn berekenen, je ziet het percentage aan backorders dat niet tijdig is geleverd, het aantal keer dat een bevestigde leveringsdatum is gewijzigd. Aan de hand van een strikte opvolging van de ontvangst van goederen, het registreren van herstellingen en garantieclaims laat het systeem je toe een beoordeling te maken van een leverancier en zijn geleverde goederen.

Deze resultaten communiceren en samen met de betrokken leverancier bespreken is een mooi voorbeeld van het huwelijk tussen ERP en geïntegreerde kwaliteitssystemen.

Andere suggestie is het gebruik van de mogelijkheden bij het aanleveren van betalingsbestanden. Een goed beslagen erp-pakket zal je de mogelijkheid bieden om de leveranciers waarvoor je een betaling hebt gedaan (eventueel via een betaalagenda), te verwittigen via mail. Het systeem stuurt dan een mail aan de betrokken leverancier(s) met de melding dat er op datum van een betaling is verricht ten belope van, voor factuurnummer x. Geen moeite, maar wel een grote stap voorwaarts in de wederzijdse communicatie met je leverancier die het zal appreciëren dat hij niet de zoveelste herinnering moet sturen voor een betaling die onderweg is.

Een laatste voorbeeldje van gerichter communiceren met een leverancier via ERP is het gebruik van informatie op sociale netwerken zoals Linkedin en Facebook. Een beetje modern erp-pakket houdt de profielen van verkopers bij leveranciers bij in de contactfiches. Het geeft je de mogelijkheid om als aankoper op een persoonlijker niveau te spreken en te onderhandelen. Wie weet kom je tot de vaststelling dat een verkoper bij een leverancier dezelfde interesses heeft als jijzelf en worden de onderhandelingen straks op een heel ander niveau gevoerd.

Gebruik dus ten volle de mogelijkheden die worden geboden door de software om beter en gerichter te communiceren met de leverancier en het zal je organisatie ten goede  komen.

Advertenties

One response to “Hoe ERP helpt bij communiceren met leveranciers.”

  1. Jeroen De Paepe says :

    Een interessante invalshoek over ERP; communicatie met en evaluatie van leveranciers wordt idd al te vaak vergeten als er over ERP gepraat wordt!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s