Innovatie in software: neen zeggen !


De beste softwarehuizen zeggen neen tegen de vragen van klanten. Neen tegen een nieuwe functie, neen tegen de uitbreiding van bestaande functies. Neen tegen een nieuwe module, een nieuwe koppeling met de zoveelste killer-app.

Telkens een softwarehuis ja zegt tegen een nieuwe functie is het alsof je een zwerfkatje in huis haalt. Je bent er mee opgezadeld voor de komende 15 jaar en alles wat je in de komende 15 jaar wilt gaan doen zal in functie van dat lief katje zijn. Je geraakt er niet meer van af. Zie maar eens hoe de reactie is van de gebruikers als je hen een functie ontneemt.

Daarom starten goede software huizen beter met “Neen”. Laat de vraag zichzelf maar eerst eens bewijzen. Ze laten de vraag een week, maand, jaar opzij liggen en tenzij ze binnen een redelijke termijn terugkomt, sterft ze een stille dood.

Komt ze terug, meerdere keren, dan schieten de goede softwarehuizen in actie. Ze luisteren alvorens te handelen. Evalueren in welke mate de vraag aansluit bij andere gelijkaardige vragen en hoe een antwoord past in het hele project. Immers, alles wat je nu maakt, moet naadloos aansluiten aan de bestaande functies en mag eventuele nieuwe toekomstige functies niet hypothekeren.

Zie je waarom goede softwarehuizen altijd in eerste instantie neen zeggen. Begrijp je nu hoe belangrijk het is om een consistentie te behouden, de basisfilosofie in gedachte te houden bij het beslissen om een functie al dan niet te integreren ? Mocht het softwarehuis waarvan jij de software nu gebruikt dat in het verleden niet hebben gedaan, dan had je nu waarschijnlijk met een zevenkoppig gedrocht van een monster gezeten.

Wil je dus verder innovatieve software gebruiken ? Aanvaard dan vaker een neen van de ontwikkelaar.

Ik wil je deze mooie quote niet onthouden van Steve Jobs na een presentatie over iTunes waarbij mensen massaal vragen stelden in de zin van “Kan het dit” en ” Zal het in de toekomst dat doen” waarbij Jobs dan antwoordde: “Wait wait — put your hands down. Listen: I know you have a thousand ideas for all the cool features iTunes could have. So do we. But we don’t want a thousand features. That would be ugly. Innovation is not about saying yes to everything. It’s about saying NO to all but the most crucial features.”

Advertenties

4 responses to “Innovatie in software: neen zeggen !”

  1. Foxproaddict says :

    Het is omdat de grote jongens neen zeggen, dat de kleine spelers kunnen blijven bestaan, zij leven van de kruimels, maar moeten er voor vechten, en dus zullen ze JA moeten zeggen anders hebben ze geen
    bestaansrecht, steek hand in eigen boezem, kijk naar het verleden … is het niet zo dat je gegroeid bent ?

    • alexdossche says :

      Je kan inderdaad als softwarehuis nog “Ja” zeggen op heel wat vragen en inderdaad, programma’s zoals DBFACTw zijn gegroeid door de veelheid en verscheidenheid aan vragen die ze van gebruikers krijgen. Maar er is een verschil tussen op iedere vraag “ja” te willen zeggen en géén “neen” als antwoord te durven geven.
      Het is net daar dat de kwaliteit van een goed softwarehuis ligt: het kunnen neen zeggen en waken over de consistentie van het volledige project en de relevantie van nieuwe, specifieke functies die worden gevraagd door klanten.
      Durven neen zeggen is niet synoniem aan star een koers volgen en geen flexibiliteit tonen voor de vragen van gebruikers.
      Er wordt te veel “ja” gezegd als antwoord terwijl men veelal vanuit de bestaande functionaliteit en mits een goede kennis van de aanwezige functies, al een oplossing kan vinden. En dat geldt zowel voor de gebruiker/klant als de leverancier/ontwikkelaar.

  2. Pieter Eerlings says :

    Klopt volledig!
    Je software van in het prille begin van een API voorzien lost ook een en ander op. We verwijzen onze klanten met plezier naar de API van onze producten indien ze meer / custom willen 🙂

    • alexdossche says :

      Pieter,

      Misschien lijkt het of ik te eenzijdig hierover denk maar niets is minder waar. Er moet wel degelijk plaats zijn om “ja” te kunnen zeggen. Zoals Foxproaddict zegt, een softwaretoepassing groeit ook door de vragen op een positieve manier te beantwoorden en zo de functionaliteit in de breedte te laten groeien.
      Gebruik maken van een API brengt soelaas bij heel wat vragen maar dan mis je weer de kans om de expertise en kennis van je gebruikers om te zetten in concurrentioneel voordeel in je eigen applicatie, niet ?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s