Beter en gerichter informeren dmv de juiste erp-software


Tom Bogaert (Queromedia) schreef onlangs een interessant stukje op zijn blog over het web dat zich stilaan aan het aanpassen is qua content aan de gebruikers, de bezoekers. Een interessant gegeven dat je eigenlijk heel gemakkelijk zou kunnen doortrekken naar je lokale ERP-systemen.

In de loop der jaren heeft men bijvoorbeeld voor DBFACTw een aantal functies voorzien die je al aardig op weg helpen om de klanten beter te segmenteren en hen dus beter te informeren in functie van hun profiel en koopgedrag.
Zullen we er een aantal opsommen ?

1. Iedere klant of prospect heeft in DBFACTw één of meerdere “interessecode(s)”. Die kunnen in alle filters worden gebruikt om alleen die klanten bijvoorbeeld te mailen die (een) bepaalde interesse(s) hebben.

2. Aan een item of dienst kan je die zelfde soort interessecodes koppelen waardoor je een gecombineerde filter kan opbouwen en dus alleen die klanten krijgt die interesse hebben in die specifieke producten, wat voor een betere segmentatie zorgt.

3. Bij het zoeken naar een item in de lijst kan een automatische filter worden gebruikt zodat alleen die artikelen worden getoond die de klant ooit heeft aangekocht, of waarvoor hij een bestelling lopen heeft, offerte heeft gevraagd, enz.

4. Op basis van verkoopshistorieken kunnen bepaalde kenmerken op een geautomatiseerde manier worden toegekend aan de klant. Zo kan je bijvoorbeeld voor alle klanten met een omzet hoger dan 1.000 euro een globale standaardkorting toekennen, hen het label VIP-klant geven. Of klanten van wie facturen langer dan 60 dagen onbetaald bleven, blokkeren of hun VIP-status terug afnemen.

5. Via een uitgekiende integratie met E-mailgarage kan je klanten die bij een e-mailcampagne bepaalde pagina’s hebben bezocht, hercontacteren nadat je bijvoorbeeld eerst een match hebt gemaakt met hun aankoopgedrag. Zo kan je de betere klanten die een bezoek aan een bepaalde pagina met producten met hoge marge brachten, eerst aanspreken.

6. Door een 1-op-1 integratie met e-business kan je er voor zorgen dat de bezoekers op de site alleen die producten te zien krijgen die jij hen wil verkopen. Het systeem regelt dit zelf in functie van het aankoopgedrag van de klant.

7. Gebruikmakend van de functie “blokartikelen” kan de software bij een verkoop aan een klant van een welbepaald artikel automatisch een lijst aanmaken van accessoires die voor dat artikel kunnen worden verkocht. Op zich een krachtig up- en cross-selling instrument…

Uiteraard kijken we verder naar nog meer mogelijkheden. Er bestaat ondertussen software die bij wijze van voorbeeld en in functie van je twittergedrag een profiel kan opstellen en kan bepalen in welke producten je zou geïnteresseerd kunnen zijn. Dit soort informatie integreren met je bestaande ERP-toepassing lijkt me de volgende stap.

Wie het artikel van Tom wil lezen vind het hier

Advertenties

Tags: , , , , , , , , , ,

2 responses to “Beter en gerichter informeren dmv de juiste erp-software”

  1. Tom Bogaert says :

    Hoi Alex,

    Je hebt volledig gelijk he. Segmenteren van je klanten is even belangrijk als het segmenteren van je bezoekers op jou website. Het mooiste zou zijn mocht je beiden (crm en website-gedrag) kunnen koppelen. Maar dat is vaak nog een stap te ver voor vele bedrijven. Dit is ook niet altijd even simpel te realiseren: als voorbeeld neem ik graag dat ik in ons crm-systeem wil opnemen dat je een vermelding hebt gemaakt naar onze blog. Hoe doe ik dat? Manueel zeker. Stap voor stap dus, maar sociale crm systemen zitten zeker in de pipeline.

    Groeten, Tom

    • alexdossche says :

      Tom,

      Inderdaad… Ik dacht ook nog aan het automatisch laten registreren van “posts” in bijvoorbeeld helpdeskcases, het laten oppikken van het erp-systeem van vraag naar informatie over de produkten, een profiel laten opstellen door de erp van de klant in functie van zijn aanwezigheid op het web, zijn posts, zijn tweets enz… om hem inderdaad beter te segmenteren. En ook nog het in kaart brengen van onderlinge relaties tussen contactpersonen over de verschillende bedrijven heen. Social CRM… dat we daar nog niet aan gedacht hebben :-s

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: