Online en content, koning en keizer


Niet iedereen is het er met mij over eens (en maar goed ook), maar een factor voor succes bij e-commerce en e-tailing is het concept van de bricks, clicks en chicks. Ik verklaar me nader.

De consument is vandaag geneigd zich vooral online te informeren, te zoeken naar de aanbieder met het juiste product en de juiste prijs. Om dan alsnog het item zelf te gaan ophalen in de winkel naar keuze. Het is gebleken dat het concept van de clicks (het web), de bricks (de “bakstenen”, fysische winkel) veruit het meest succesvolle is. Er is bij dit soort e-tailers een duidelijke stijging in wat men noemt conversion rates (een bezoek wordt uiteindelijk een aankoop) en een hogere gemiddelde verkoopswaarde geven aan dat de consument bereid is zich alsnog te verplaatsen om fysiek een artikel in ontvangst te nemen. Waar de “chicks” (ik noem het winkelpersoneel voor één keer meisjes omdat het hier beter bekt) worden ingeschakeld, is waar de consument de winkel uiteindelijk binnenstapt en de verkopers aan up-selling doen. De consument wandelt gemiddeld met een 27% hogere aankoopwaarde buiten dan wat hij had besteld op het web.

Bovendien geven consumenten aan dat men een fysieke locatie apprecieert vanwege de mogelijkheid om een artikel terug te brengen (en dus niet te laten ophalen) of om bijvoorbeeld een waarde- of geschenkbon te kunnen verzilveren.

Je kunt je alvast inbeelden dat het opzetten van een dergelijk logistiek proces en het vertalen er van naar een performante software geen sinecure is.

De software moet namelijk de voorraad van de verschillende locaties (winkels) kunnen tonen en beheren. In de winkel moet men weten dat een bepaalde klant straks een specifiek artikel komt ophalen. Misschien heeft de klant reeds betaald, misschien betaalt hij bij het ophalen van het artikel. Komt er straks iemand een artikel terugbrengen? Is dat artikel nog onder garantie, mag het worden omgeruild, …?

Indien je dus op termijn denkt aan e-commerce, denk dan meteen aan:

• een origineel concept (je mag mijn bricks, clicks en chicks concept gebruiken)
• dat dit allemaal softwarematig en procesmatig te beheersen moet zijn
• dat jouw ERP-software in permanente verbinding zal moeten staan met jouw e-shop
• dat de content (informatie over bijv. beschikbaarheid) in real time in de shop en de e-shop moet raadpleegbaar zijn

Mijn advies: ga op zoek naar een partner die de concepten voor een goede e-commerce kent en deze weet te vertalen naar jouw backoffice-software. Zorg er voor dat je niet alleen met verkopers en grafici aan tafel zit maar eis intensieve onderhandelingen met business-architecten. Kies bij voorkeur een leverancier die zowel de software voor het web als de backoffice kan leveren en met kennis van zaken spreekt op gebied van e-tailing.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s