ERP software als katalysator voor creativiteit


In eerste instantie gingen ondernemingen met software aan de slag om processen te automatiseren. Vandaag wordt er echter veel creatiever omgegaan met de beschikbare technologie en (sociale) media.

Ondernemers verzinnen creatieve methodes om klanten aan hen te binden, klanten te verwennen, te informeren. Zij bedenken concepten om artikelen op een bepaalde manier aan te prijzen en ze sneller in de rekken te krijgen.

Het uitwerken van deze concepten wordt veelal gestuurd vanuit de mogelijkheden die sommige van de huidige softwarepakketten bieden. Het optimaliseren van de database, het er op loslaten van toepassingen voor data warehousing, het laten herkennen van patronen in het koopgedrag van klanten: het heeft er ondermeer voor gezorgd dat we veel preciezer worden geïnformeerd over de producten die voor ons als type klant interessant kunnen zijn. In ERP-termen spreekt men dan van Business Intelligence (BI)

Een ander voorbeeld is het feit dat het doorsturen van de verkoopsgegevens naar het centrale magazijn quasi onmiddellijk gebeurt, wat er voor zorgt dat een winkel veel sneller kan worden bevoorraad, waardoor verse producten courant aanwezig zijn. In ERP-termen heeft men het over replenishment.

Zo kan je tal van voorbeelden vinden waar de software plots dingen mogelijk maakt. Het zijn voorbeelden van organisaties die een concept hebben bedacht en hebben uitgewerkt in en met de backoffice-software. Het zijn concepten gebaseerd op ideeën die een stille dood zouden zijn gestorven mocht er geen software zijn die dit allemaal stuurt.

Mijn advies is dus: bepaal wat mogelijk is in jouw bestaande software en vertrek van daaruit om creatieve concepten te bedenken, duw de software tot zijn limieten om een concurrentieel voordeel te halen t.o.v. jouw concurrent. En wens je een nieuw idee uit te werken, ga dan vooraf ten rade bij de softwareontwikkelaar. Zie dus software voor commercieel beheer niet langer als een instrument, maar kijk eerder naar de resultaten die je wil/kan halen door het gebruik er van.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s